Whats ment to be will always find its way

Alla inlägg under oktober 2010

Av Malin Eriksson - 28 oktober 2010 00:15

HÖGGRAVID

 

Du vet att du är höggravid när:
Det är nästan eftermiddag innan man duschat och satt på sig kläder.
♦ Man skulle lugnt kunna tänka sig att gå runt i morgonrock hela dagen eftersom inget sitter skönt eller bra längre.
♦ Det börjar bli svårt att få på sig ringarna.
♦ Efter en heldag i samma strumpor ser man tydliga insvängda avtryck på sina feta anklar/vader.
♦ Man kan alltid tänka sig att kissa.
♦ Man drar sig för att gå någonstans över huvud taget då förflyttning generellt är jobbigt.

♦ Man blir anfådd när man sitter ned, utan minsta fysiska ansträngning.
♦ Man måste pressa undan en stor mage för att kunna känna efter var ens nedersta revben sitter.
♦ Man använder inte längre skor som måste knytas.
♦ Man har känslan av att tiden går oändligt långsamt, trots att dagarna faktiskt passerar.

Av Malin Eriksson - 27 oktober 2010 01:59

Undra om man skull försöka sova snart..... & så är jag som irriterad på Tom!!! Just nu gillar vi honom inte, så ni vet de..

Av Malin Eriksson - 26 oktober 2010 23:15

Kom pecis på att jag bara hade ätit en banan & lunch idag, så var som tvungen gå & trycka i mig två smörgåsar & nu känner jag mig som en uppsvälld gris, känns som att jag ätit en tio-rätters middag. Jag fattar inte hur man ska orka äta "extra" under graviditeten, speciellt nu i slutet. Jag orkar inte ens äta hälften av vad jag normalt äter. Det går ju inte. Men då får man ju lite panik när man läser att barnet kräver extra mycket näring nu i slutet. Jag orkar ju inte äta. Vad gör man då??? Varje dag måste jag påmminna mig själv att jag inte ätit & sen gå & tvinga i mig nånting bara för att jag måste. Men det är ju ändå för lte. Man ska väl äta frukost-mellanmål-middag-mellanmål + nån extra frukt eller smörgås, medans jag kanske äter lunch/middag & ett mellanmål, typ ett juiceglas/frukt eller yoghurt typ. Kan någon säga hur man ska kunna följa de mat programmet? Inte då jag iaf. Folk som skriver att dom måste äta hela tiden & vaknar på nätterna & är hungriga, hur gör dom? Jag vill bara dö av det lilla jag verkligen måste tvinga mig att äta.. Ja, jag förstår ingenting.



Hur som helst är det bara 33 dagar kvar till beräknad förlossning! =) Alltså 28nov för er som inte orkar räkna. Kan någon fatta att det är snart. Jag kan som inte själv förstå hur snart det verkligen är.

Graviditetsvecka 35

Nu står livmodern som högst och det kan kännas tungt att röra sig och att sitta. Magsäcken trycks ihop och du kan få halsbränna. Undvik för fet och kryddig mat. Drick bubbelvatten det lindrar.



Det är inte onormalt att livmodern drar sig samman av och till - den måste träna inför förlossningen. Man brukar kalla detta för förvärkar, och de brukar inte påverka livmodertappen så att den öppnar sig. Magen putar ut och blir "stenhård" men det brukar inte kännas mycket neråt underlivet.

Om sammandragningarna ger upphov till mensliknande smärtor eller trycker neråt och gör ont bör du få detta kontrollerat på mödravårdsmottagning eller förlossningsavdelning. Samma sak gäller om de tenderar att komma regelbundet. Omföderskor kan känna förvärkar tidigare och kraftigare - ju fler barn man fött, desto tidigare kan förvärkarna debutera och dessutom bli fler och ibland kraftigare. Läs mer om För tidigt värkarbete!

En del blivande mammor känner av hemorrojder som gärna uppstår när trycket i buken ökar och om man inte rör sig tillräckligt blir man dessutom förstoppad. Motion, mycket vatten och lite katrinplommon brukar hjälpa. På apoteket hittar du salva att smörja på hemorrojderna. Vid stora besvär kontakta din MVC.

... om barnet ligger i säte:
Man handlägger sätesförlossningar lite olika i olika delar av landet. Du och den blivande pappan får alltid information av din läkare på mödravården eller förlossningen. Det är ni tre som tillsammans fattar beslut om förlossningssätt.


Om vattnet skulle gå, är det anledning till en kontroll på förlossningsavdelningen även om du inte är i värkarbete. Om graviditeten varit normal behöver du inte oroa dig för barnet det är moget för att klara ett liv utanför livmodern.


I vecka 35 är medelkroppslängden 47 cm från hjässa till häl och barnets medelvikt är 2600 gr. Huvudets omkrets är 33 cm.


De flesta barn ligger nu i rätt ställning inför födseln, med huvudet neråt.
Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång.


Av Malin Eriksson - 24 oktober 2010 22:39

Jag & Mats har spelat lite poker. Jag vann 2/3 gånger! =)

Nu ska jag kolla blocket om det finns nån liten bil som vil bli min.

Pusshej då..

förresten jag har sjukt stor mage & orkar typ inte röra mig ;)

Av Malin Eriksson - 22 oktober 2010 01:02

nu har jag faktiskt gått & lagt mig. Tänkte försöka styra till dygnet lite grann :)

Jag orkar inte skriva nå för jag ligger oskönt då jag skriver. haha..


Godnatt! :)

  

Av Malin Eriksson - 21 oktober 2010 20:12

http://blogg.amelia.se/maalineriksson/

Kanske man ska börja blogga lite grann dära, om jag börjar fatta hur allt fungerar! =)

Av Malin Eriksson - 21 oktober 2010 19:27

Älskling ringde nyss & surrade lite, dom skulle spela poker snart. Hoppas han vinner massor så jag kan få lite pengar :)

Jag, Daniel & oskar sitter & ser på biggest loser. Vi ska se paradise hotel. Sen har dom varit & hyrt nå filmer som vi ska se senare.

Jag tänkte äta glass, men såg att den var typ slut.. tack TOM!!

Jag känner att jag har mycket att göra, mycket jag vill göra. Men inte riktigt orkar.

Jag är så trött på dagarna. Känns som att jag inte alls har någon energi över till nånting. Hmm, hoppas de försvinner snart.

Nu vill jag att min lill bebis kan ploppa ut, jag vill ju faktiskt kunna se på den, mysa med den & bara hålla den. Plus att jag vill kunna röra mig som en människa igen & inte gå som en pingvin & sova som en val.


Men vi höörs.. See ya.

Av Malin Eriksson - 21 oktober 2010 06:05

nu ska jag verkligen försöka sova.............. men först. KISSA (såklart), & halsbränna tablett!!

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Omröstning

Vad vill ni ändra i den här bloggen?
 Mer bilder
 Mindre bilder
 Längre inlägg
 Kortare inlägg
 Mer inlägg
 Mindre inlägg
 Mer filmer
 Ingenting! Den är bra som den är

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

.

bangerhead

..

gobaby

RSS

bloggerfys

bloggerfys

bloggerfys

barnkläder

..

Arkiv

.

-

.


Ovido - Quiz & Flashcards